Fredag 3.juni var det klart for å åpne opp Nærbutikken Sørarnøy, som går inn i rekken av høyteknologiske butikker i Norge i regi av NorgesGruppen, i tett samarbeid med Mat-Norge AS. Butikken er åpent alle dager fra 06:00 - 00:00.
Her blir det vegarbeid i mai og asfalt senere!
Nå blir det vegarbeid på strekningen fylkesveg 7446 på Sørarnøy og Nordarnøy. Fra mandag 9. mai 2022 blir det vegarbeid langs hele strekningen av fylkesveg 7446. Da skal det gjøres stikkrenneskift, grøfterensk og rensk av torvkanter. Vi regner med at dette vil pågå ut måneden. Arbeidene tilpasses buss-/båt-/ og ferjetrafikk. Beregn likevel ekstra tid for å komme fram. Det er ikke planlagt arbeid i helgene, 17. mai eller Kristi himmelfartsdag.Når stikkrennene skiftes må vegen graves over. Det er derfor aktuelt med nattarbeid, når det er minst trafikk. Nærbutikken Sørarnøy tilbyr drivstoff 24/7 med ny bankterminal på bensin - og dieselpumpe. Husk - oppdaterte drivstoffpriser finner du på "DrivstoffAppen".
Nærbutikken Sørarnøy ble kåret til årets nærbutikk 2020 – 2021 i region nord. Butikken er stolt og takker kundene sine! Butikken er også nominert til årets nærbutikken og håper virkelig at dere vil ta godt imot nye høyteknologiske butikk! Vi gratulerer!
Gladnyhet!
Barnehagen fikk innvilget 50.000kr fra kommunens bolystfondet til å oppgradere barnehagens uteareal. Tiltaket er innkjøp av et trefly, som vil bidra til økt aktivitet og forskjønnelse. Skolens område er mye brukt på ettermiddagstid, både av fastboende barn og besøkende. Dette er den plassen på øya hvor det stimuleres til lek og aktivitet, og at en utvikling av skolens område vil gi en merverdi i form av attraktivitet når tilflyttere kommer. Det graves på Arnøyene!
De første fiberkablene rulles ut på Sørarnøy. Nærbutikken Sørarnøy er i gang med et høteknologisk prosjekt, som krever stabilt nett med høy hastighet. Avtalen mellom NorgesGruppen og Telenor går ut på at alle butikker i NorgesGruppen, da inkludert vår Nærbutikken Sørarnøy, skal få tilgang til fiber. Det gir en nettkapasitet som er ca. 50 ganger høyere enn i dag. Fiber er en løsning som erstatter det gamle kobbernettet som i dag har en snitthastighet på 10 Mbps og en opplevelse som varierer sterkt med avstand til kobbersentralen. Med fiber vil hastigheten på bredbåndet mangedobles og gi betydelig mer stabil tilgang. Vi tror dette vil få store positive ringvirkninger lokalt på Arnøyene med at flere får tilgang til fiber på sikt. Det kan også danne grunnlag for mer lokalt næringsliv. Utfordringene stod i kø, men endelig ble snora klippet ved nye Salten N950
Store deler av lokalbefolkningen var møtt frem da Salten N950 ble offisielt åpnet av fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen fredag.Forrige minister som besøkte slakteriet var Svein Ludvigsen, fortalte Johan-Edvard Andreassen da snora ble klippet. – Dette tror jeg har kostet dere mer enn planlagt. Det er da det er viktig at lokale eiere langs kysten, som er villige til å investere for framtida, sa Odd Emil Ingebrigtsen. – Det er min påstand er at dette er blant de aller beste anleggene i landet, sa Andreassen foran en rekke leverandører, kunder og politikere som stod i kontrollrommet på slakteriet. I dag er det begrenset prøveslakting, nok til å fylle en bil, før de fyller nok en bil på mandag. Fortsatt er det mye justeringer og tilpasninger som gjenstår, men i løpet av en måneds tid regner Andreassen alt skal være 100 prosent ferdig. . Fra 1. september øker Nordland fylkeskommune ferjekapasiteten med femten avganger i uka.
Med firedobling av kapasiteten for lakseslakting ved N-950, er det behov for økt tilbud på ferjene til og fra Sør-Arnøy. Fylkesråd for transport og infrastruktur, Bent-Joacim Bentzen er glad for å kunne imøtekomme N-950 sine behov for flere ferjeavganger når produksjonen nå økes betydelig ved lakseslakteriet. På hverdagene betyr dette en kapasitet på 245 personbiler eller 28 vogntog. Lørdag og søndag er kapasiteten på 175 personbiler eller 20 vogntog hver av dagene. – Vi er opptatt av å legge til rette for næringsliv i hele Nordland. Nå øker antall avganger fra Sør-Arnøy i ukedagene fra fem til syv, fra to til fem på lørdagene og fra tre til fem på søndagene. Dette for å ha tilstrekkelig kapasitet for den økte laksetransporten. Bentzen påpeker at dette selvsagt også vil bedre reisemulighetene for de øvrige reisende til og fra Sør-Arnøy. – Fylkesrådet ønsker livskraftige samfunn i hele Nordland. Dette er jo en styrking av livsvilkårene, og mulighet for å drive næring på Sør-Arnøy, understreker Bentzen. Vil se på hele tilbudetAnbudet som lyses ut for tilleggsproduksjonen vil gå til 31. januar 2024, med mulighet for forlengelse inntil et år. – Dette samkjøres med det eksisterende anbudet, slik at når vi lyser ut et nytt anbud, så vil det bli sett i sammenheng med all trafikk til og fra Arnøyene, også passasjertrafikk, og vi vil avklare mulighetene for direkteferje til Bodø, sier Bentzen. Vurderer direkteferje både lakseslakteriet og lokalutvalget har ytret ønske om direkteferje til Bodø. Dette lover Bentzen vil bli vurdert når nytt anbud skal på plass etter 2024. – Det er mange momenter som spiller inn og vi har behov for mer tid til å få gjort nødvendige avklaringer. Nå har vi tid til å vurdere om man kan få på plass et nullutslippsalternativ, og eventuelt finne løsninger på kaikapasitet i Bodø som er noe av det som må avklares. Ferjekaien i Bodø er liggested for Vestfjordferjene, så dette må i så fall koordineres. Men alle disse momentene vil som sagt bli vurdert i neste utlysing og økningen i fergeproduksjon gjøres for å imøtekomme næringslivets behov, avslutter fylkesråd Bent-Joacim Bentzen. Begrunnelse for tildeling:
‘’Årets vinner av næringsprisen har gjennom mange år vært en aktiv nærings- og samfunnsutvikler på Sør-Arnøy. I over 30 år har bedriften Fiskekroken, nå Salten N950, levert slakteritjenester til oppdrettsnæringen. Fiskekroken ble et begrep under Johan Edvard Andreassens ledelse. Bedriften er nå en av Gildeskåls største private arbeidsgivere med neste 50 ansatte, og den desidert største for lokalsamfunnet. Johan Edvard tenker og jobber langsiktig, med Arnøyenes beste for øye. Han er en samfunnsbygger av rang. Veksten til Salten N950 kan i stor grad tilskrives Johan Edvard. Han er en person som setter seg utviklingsmål, og sammen med meget kompetente lokale eiere i Salten Aqua vis at di ønsker å være en samfunnsbygger uten sidestykke. Han har utvilsomt sine eiernes fulle tillit, siden de investerer for videre utbygging av et slakteri etablert på ei øy med ikke perfekte kommunikasjoner med fastlandet. Johan Edvard har også måttet jobbe med kommunikasjonen til øya og foreslått direkte ruter med ferge til Bodø, for å løse utfordringene spesielt rettet mot laksetransporten. Han har fått til stor utvikling av hjørnesteinsbedriften, og da uten store bidrag fra det offentlige og drevet dette frem med god lønnsomhet i virksomheten. Per i dag utvides bedriften for flere hundre millioner kroner, og vil gi inntil 20 nye arbeidsplasser. Hvilket må sies å være en bragd å få til, og få tilslutning til i selskapets styre. Johan Edvard tenker nok på videre utvikling fremover med nye utvidelser og mer bearbeiding av fisk, antar jeg. Johan Edvard Andreassen anses å være en meget verdig vinner av næringsprisen for 2021 i Gildeskål kommune.’’ Sommerruter hurtigbåt og fergeDa er sommeren her med sommerruter på hurtigbåt og ferge. Rutene finner du under " Transport til Arnøyene" |
Arkiv
April 2025
Kategorier
|